Confident Leadership Coach

Juht kui organisatsiooni kultuuri looja

Me oleme kuulnud väljendit, et organisatsiooni kultuur sööb strateegia hommikusöögiks (Peter Drucker). Kui rääkida ettevõtete juhtidega, siis nad kõik tunnistavad seda, aga ei tea vastust küsimusele kuidas ja mida siis teha. Tavaline lähenemine on delegeerida kõik kultuuri ja inimestega seotud personalijuhile. Mis see organisatsiooni kultuur[1]  siis tegelikult on? Mis roll on juhtidel organisatsiooni kultuuri kujundamisel?

Minu lemmik definitsioon organisatsiooni kultuurile – see on, kuidas inimesed ennast tunnevad pühapäeva õhtul esmaspäevasele tööpäevale mõeldes (Bill Marklein). Teaduslikum definitsioon: organisatsiooni kultuur on ühine käitumise reeglistik ja nendega seotud mõttemallid, mis kujundavad, kuidas inimesed töötavad ja omavahel suhtlevad igapäevaselt. (Maslow Leadership).

Uustulnukatele õpetatakse selgeks kas teadlikult või töö käigus, kuidas siin organisatsioonis saab asjad aetud. Töötasin Coca-Colas 10 aastat viiel erineval maal juhtivatel kohtadel ja teadsin, et selleks, et minu projektid ellu viidaks, pidin strateegiliselt mõtlema, orienteeruma arvudes ja uuringutes ning hästi läbi saama nendega, kes otsustasid. Kui läksin tööle organisatsiooni, kus arvud ega uuringud ei olnud olulised omaniku isikliku arvamuse kõrval, ei pidanud ma seal kaua vastu. Ma ei saanud aru, miks oli neil vaja minu kogemusi ja teadmisi, kui kuulati vaid ühte inimest?

Kui inimesed lahkuvad ja eesmärgid ei saa täidetud, siis on tõenäoliselt probleem organisatsiooni kultuuris. Mis aga täpsemalt põhjustab seda ja kust alustada muutmist on olnud küsimusteks, millele on kuni eelmise aastani olnud raske vastata, millegi muu kui haritud arvamusega.

2022 aastal valmis maailma esimene organisatsiooni kultuuri mõõdik – Culture Actualisation Index© Maslow Leadership koostöös St.Mary ülikooliga Kanadas. Sellega mõõdetakse inimeste vajadusi Maslow vajaduste hierarhiast lähtudes. Uuringute käigus selgus ka, et pärast COVID’it on paljud töötajad ümber mõtestanud, mida nad tahavad töökohalt, kolleegidelt ja oma juhtidelt. Seega on loodud uus Maslow hierarhia töö juures, mis annab ülevaate nendest kolmest vaatevinklist lähtudes.

Uuringu käigus selgus, et ootused juhtidele on tunduvalt laienenud. Eks seda tundsid paljud juhid juba COVID ajal, kus lisaks endaga toime tulekule uutes tingimustes pidi ka töötajatele pakkuma turvatunnet ja võimalust tööd teha vastavalt võimalustele ja vajadustele.

Ootused juhtidele jagab Maslow Leadership nelja alustalasse:

1)         juht, kui kultuuri kujundaja

2)         juht, kui strateeg

3)         juht, kui kõrge jõudlusega operatiivne tegutseja

4)         juht, kui coach ja mentor.

Olen tegutsenud juhtide ja tiimide coachina  ka juba 10 aastat kolmel erineval maal ja tihti kohtan mõtlemist, et juht on kas operatiivne või strateegiline. Sellest tulenevalt on ettevõtetes probleem, kus operatiivsed juhid tegutsevad strateegiat arvesse võtmata ja strateegilised juhid jäävad igapäevaste protsesside ja tegevuste jaoks liiga elukaugeks. Tulemuseks on, et tehakse nii nagu alati on tehtud, kuigi see ei ole enam ammu see, mida kliendid või töötajad ootavad.

Samuti ei nähta juhtkonna rolli kultuuri kujundajana – iga üksus on nagu riik riigis ja tegutseb juhi personaalsest eelistusest lähtuvalt. Tegevjuht veedab enamuse ajast iga üksuste juhtidega koordineerides ja manitseb koostööle.

Organisatsiooni kultuuri coaching  alustab just juhtkonnast. Üheskoos pannakse paika, milline on ettevõtte kultuur praegu ja milliseid käitumisi tegelikult soovitakse. Harjutatakse ise uutmoodi töötamist ja võetakse edasi oma tiimi innustamiseks. Tulemusi saab näha jooksvalt projekti käigus, kuid kogu kultuuri muutmine võtab aega ja teadlikku tegutsemist. Väga tihti on vanad harjumused nii kallid, et osad juhid lahkuvad – nad lihtsalt ei suuda omaks võtta teistmoodi käitumist.

Olen veendunud, et organisatsiooni kultuur on tänapäeval üks suuremaid konkurentsieeliseid ja soovitan kindlasti üle vaadata, mis seisus ettevõte täna on ja kas ta suudab ka tulevikus turul konkureerida.

Ave Peetri on Maslow Leadership poolt akrediteeritud organisatsiooni kultuuri coach, kes on töötanud juhtide ja tiimide coachina Kanadas, Omaanis ja nüüd Eestis. Endise tippjuhina rahvusvahelistes organisatsioonides oskab ta näha seoseid inimeste käitumise ja strateegia vahel ja toetada juhte ettevõtte eesmärkide ellu viimisel.


Scroll to Top